Een brommobiel kan een ideaal vervoermiddel zijn voor drukke steden. Je hebt alle voordelen van een scooter, en meer. Zo zit je in de wintermaanden lekker warm, en kun je zelfs gemakkelijk een bijrijder meenemen. Maar wat kost zo’n brommobiel eigenlijk?
Hoeveel kost een brommobiel
Wat kost een brommobiel? Logischerwijs is dit afhankelijk van het merk, model en specifieke eigenschappen van het voertuig. Toch kun je er wel van uitgaan dat een nieuwe brommobiel zeker zo’n €11.000 zal gaan kosten. Dit kan ook nog eens oplopen tot €25.000. Dit is eigenlijk allemaal afhankelijk van wat je allemaal zoekt in een brommobiel. De meest standaard uitvoeringen zijn logischerwijs ook het goedkoopst. Er zijn inmiddels ook luxe uitvoeringen met bluetooth, airco, stoelverwarming en ruime zittingen voor rijders en passagiers. Het is dus vooral belangrijk om te kijken naar je eigen voorkeuren en budget. Best vergelijkbaar met auto’s dus.
Enkele voorbeelden van erg goede nieuwe brommobielen zijn:
- Aixam e-COUPE GTI
- Casalini M20
- Ligier JS50 L
- Chatnet CH40
- Microcar M.GO Highland X
Maandelijkse kosten brommobiel
Naast de aanschafprijs, hebben brommobielen logischerwijs ook maandelijkse kosten. Eigenlijk zijn de maandelijkse kosten van een brommobiel best vergelijkbaar met die van een auto, alleen zijn die van een brommobiel wat goedkoper. Zo betaal je verzekering, om de zoveel km onderhoudskosten en benzine. Je betaalt als brommobiel eigenaar geen wegenbelasting. Een verzekering kost gemiddeld zo’n €50 per maand. Dit geldt ook voor onderhoud. Hoeveel benzine kost is afhankelijk van hoeveel er gereden wordt. Brommobielen zijn gelukkig een stuk zuiniger dan auto’s.
Verzekering brommobiel
Net zoals bij scooters heb je 3 soorten verzekeringen bij brommobielen. Je hebt een basis WA verzekering, een WA+ beperkt casco verzekering, en een Volledig Casco verzekering.
WA staat voor wettelijk aansprakelijk. Het is verplicht om je brommobiel te verzekeren. Belangrijk is dus om een goede verzekering uit te kiezen die past bij je behoefte en budget.
- Normale WA verzekering:
Een normale WA verzekering is verplicht voor alle brommobielen. Deze zorgt ervoor dat je gedekt bent bij letsel aan jezelf en andere, schade aan jezelf en andere, en recht hebt op hulp van hulpdiensten in zowel Nederland als het buitenland
- WA+ beperkt casco verzekering:
Een WA+ beperkt casco verzekering heeft alle voordelen van een normale verzekering, plus het feit dat je verzekerd bent voor schade, diefstal, joyriding en brand.
- WA volledig casco, of all risk verzekering:
Een WA volledig casco, of all risk verzekering dekt alles. Ook schade door eigen schuld.
Dekking voor: | WA | WA + beperkt CASCO | WA all risk |
Lichamelijk letsel aan anderen tot €6.500.000 | ✓ | ✓ | ✓ |
Materiële schade aan andere tot €2.500.000 | ✓ | ✓ | ✓ |
Hulpverlening in Nederland en buitenland | ✓ | ✓ | ✓ |
Schade als diefstal, stormschade en brand | ✓ | ✓ | |
Schade door eigen schuld | ✓ |
Hoe zit het met een brommobiel leasen?
Tegenwoordig hoef je niet altijd meer een brommobiel te kopen. Je kunt nu ook een brommobiel leasen. Dit kan handig zijn als je een brommobiel voor korte termijn wilt, maar kan ook voordelig zijn. Zo betaal je een vast maandbedrag om met de brommobiel te rijden. Vervolgens hoef je eigenlijk niet om te kijken naar dingen als onderhoud en verzekeringen. Alles wordt voor je geregeld, en jij rijdt er gewoon in. Enige nadeel is wel dat de brommobiel niet echt van jou is. Wanneer je dus stopt met leasen, zal je de brommobiel weer moeten inleveren.
Is een brommobiel wel zijn geld waard
Of een brommobiel zijn geld waard is, is erg afhankelijk van je eigen budget en wensen. Een brommobiel is enorm handig voor steden. Je bent overal vaak sneller, het is praktisch, en je zit ook nog eens erg comfortabel en droog. Alle voordelen van een scooter, maar dan beter. Toch is een brommobiel vaak erg duur. Zo is een nieuwe brommobiel soms duurder dan een tweedehands auto. Het is belangrijk goed na te denken of jij het geld over hebt voor deze voordelen, of toch maar gaat voor een scooter of auto.